Under ett panelsamtal på Norrbotten Media Week diskuterades tv-serien ”Jägarna” och dess inverkan på inspelningsorten Älvsbyn där bland annat producenten Per Janérus, Harmonica Films, gav sin syn på saken.

Efter en snabb genomräkning uppskattade Janérus utgifterna i Norrbotten till mellan tio och tolv miljoner kronor. Pengar han gärna lägger en gång till – i en ny säsong.

– Det vore underbart att göra en säsong två, men det gäller också att veta vad den ska handla om. Det ska finnas en värdighet i att göra den, att inte bara kasta ihop något för att få det gjort, säger han.

Artikelbild

| Vinnare. Michael Engzell, Polar Hotel, och Jennifer Johansson, Älvsbyhus, berättade om nyttan av tv-serien.

Har ni en ambition att göra en till säsong?

– Jag skulle tycka att det var jätteroligt, både utifrån vad filmerna och serien handlar om – att kunna ta det vidare – men också ur ett praktiskt perspektiv att få komma tillbaka till Norrbotten och göra något.

Samtalet inleddes med att den närvarande publiken fick en exklusiv smygtitt på hur den kommande serien kan se ut.

I ett kortare klipp visades huvudkaraktären Erik Bäckström, spelad av Rolf Lassgård, i skogarna vid Hundberget tillsammans med sin fyrbenta vän, Bella.

Artikelbild

| Konferencier. Susann Jonsson från Filmpool Nord höll i trådarna under samtalet.

På en skylt syns varningen ”Gruvhål”, vilket kan skvallra om inslag i seriens handling, även om Per Janérus inte ville gå närmare in på det.

– Jag vill att det ska finnas en realism i seriens ”hittepå”, att det inte är helt otroligt. Det ska finnas en samhällelig kontext, någonstans ska det finnas frågor bortanför de mänskliga relationerna som får människor att diskutera över kaffet. Det säger något om vår samtid även om det är underhållning, säger han.

Övriga deltagare i panelsamtalet, Helena Öhlund, kommunalråd, Michael Engzell, hotellchef, och Jennifer Johansson, marknadschef, vittnade om tv-seriens inverkan på Älvsbyn.

– ”Jägarna” är så starkt förknippad med Älvsbyn och vi Älvsbybor är stolta över det. Jag tycker att jag har märkt av en viss stolthet bland de anställda över att jobba på ett företag som är med i filmen, säger Jennifer Johansson.