Det bästa med att jobba när solen obarmhärtigt gassar över fattiga och rika är svalkan inne på redaktionen. Så, nej, det är inte synd om mig. Det är alla lediga som känner sig manade att steka på badstränder och åka runt i båtar i skärgården som det är synd om. Sitta där och sippa Aperol spritzer när alla vet hur farlig kombinationen sol och alkohol är.

Låter det som att min avundsjuka dryper av ironi, så är det nog så. Sitta här och sitta när resten av Sverige verkar vara på semester och alla bara gör roliga saker. Hela tiden! Jag har nog sett i Ansiktsboken hur ni förlustar er och vältrar er som i Sodom och Gomorra. Sa jag att jag inte var avundsjuk?

Nej, jag är inte avundsjuk. Istället ska ni få ett råd om hur ni får en ljummen bira iskall på två minuter. Nej, jag har inte kommit på det själv, men så här. Blanda vatten, is och salt i valfri behållare. Sänk ner drycken som ska bli kall i två minuter. Voila, iskallt och, nej, ni behöver inte bjuda på en kall som tack. Det är så överskattat.

Men sol är bra. Det gör oss piggare och är bra för hälsan, säger forskarna. Dessutom blir sömnen bättre om man dagligen utsätter sig för solljus. Och det är sömnen jag vill komma till.

Jag har haft turen att i princip alltid sova hyfsat bra. Det blev lite knepigt med sömnen ett tag när tinnitusen blev en del av mitt liv, men även det löste sig. Fast de senaste nätterna har inte varit roliga. Kvävande varmt inomhus och det tar bara sekunder så är sängkläderna lika blöta som för en sängvätare.

Där ligger man och vrider och vänder på kuddar och sig själv. Allt desperatare eftersom den där jävla klockan kommer att ringa. Ja, för oss som jobbar, förstås. Inte för er andra som ägnar dyrbar tid åt sol och bad och allmän skörlevnad.

Att lida av sömnbrist och komma till jobbet är ingen fördel, men självfallet finns det knep. Jag har redan nämnt det där med att utsätta sig för dagsljus så att vår inre sömnklocka tickar igång. Att trötta ut sig fysiskt är också bra. Eller varför inte lägga sängkläderna i frysboxen och skaffa en fläkt som inte låter så förbannat.

Självklarheter, men här kommer det oväntade. Christian Benedict, docent i neurovetenskap och sömnforskare vid Uppsala universitet, tipsar om att duscha varmt före sänggående. Ja, varm dusch, funkar också att spola händerna i varmt vatten i tio minuter.

Varmvattnet signalerar nämligen till hjärnan att sänka kroppstemperaturen. Jag ska testa.