.

Om att hitta smärtfrihet

Det låter provocerande enkelt, men ändå logiskt. I senaste avsnittet av Anna Sparres podd 4health intervjuar hon en expert på Optimummetoden och postural träning. Markus Greus menar att metoden för att hjälpa kunder med kronisk smärta är det största genombrottet sedan sjukgymnastiken grundades på 1800-talet.

”Du har säkert redan fått behandling runt smärtområdet som lindrat tillfälligt, men inte gett bestående effekt. Du har kanske till och med fått höra att kronisk smärta är något man får leva med och att det inte går att åtgärda. Detta stämmer inte. Med en speciell typ av behandling och postural träning, återställer vi kroppens naturliga balans och förmåga att fördela belastning rätt. Vi åtgärdar grundorsaken till problemet istället för att bara lindra symptomen. Vi ger dig verktyg att återfå full funktion, så du kan hålla dig besvärsfri på egen hand resten av livet!”, säger Markus Greus.

Helg nosade på Optimummetoden i höstas i samband med en intervju av personliga tränaren Betty-Ann Olausson som själv fått hjälp – och utbildat sig – i metoden.

.

Om att sitta på huk

”Huksittande, djup squat eller den asiatiska sittställningen – kärt barn har många namn. Vad som ska vara en viloposition har efter år av stillasittande i stolar förorenat våra kroppar och försämrat rörligheten och andra viktiga funktioner.” Så skriver naprapaten Jonas Parandian på sin blogg. Den djupa squaten är från början en viloposition som också ska förbättra rörligheten, stretcha en massa muskler och underlätta matsmältning och funktionen i mag- och tarmkanalen. Därför ordinerar Jonas Parandian ofta rörelsegurun Ido Portals ”30/30 squat challenge” till sina klienter.

Den går ut på att man under 30 dagar i sträck tillbringar 30 minuter i djupaste möjliga squat. Man kan dela upp halvtimmen som man vill, men tanken är att man en gång om dagen försöker klå sin egen bästa tid.