Inspirationen till att instifta priset hittade Äkta vara i liknande tävlingar som hålls av de tyska och nederländska grenarna av konsumentorganisationen Foodwatch.

Genom ”Årets matbluff” vill föreningen uppmärksamma alla konsumenter om produkter som inte håller vad de lovar. De vill samtidigt sätta press på livsmedelstillverkare som säljer produkter som slirar på sanningen.

.

Äkta varas jury har nu valt ut fem finalister och via deras hemsida pågår en omröstning som avslutas på måndag. ”Vinnaren” offentliggörs den 24 januari.

Bland finalisterna återfinns en renskav där råvaran kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland, och trots att det framgår av ingrediensförteckningen berättar förpackningen om vilda djur och den svenska vildmarken.

.

En annan finalist är en ekologisk citronpeppar som varken innehåller eller smakar citron. Den syrliga smaken kommer från tillsatsen citronsyra. Märkets andra citronpeppar-varianter innehåller citronskal, torkad citronjuice eller citronarom.

På topplistan hamnar också en dipp i ”guacemole style”, där 0,7 procent av innehåller är avokadopulver. Största ingrediensen är vatten.

.

En finalist har flaskan formad som en citron, men enligt Äkta vara är innehållet 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel och ren citronsyra – för att produkten ska bli lika sur som vanlig citronjuice.

Sist ut i tävlingen är smultrondrycken som innehåller en halv procent smultronjuice. Istället består drycken av jordgubbar och fläderbär. Smultronsmaken kommer från syntetiskt framställt aromämne.