David Hedlund har sin bakgrund i längdskidåkningen. Skidgymnasiet i Gällivare står på cv:t, liksom en tävlingskarriär för Pite Elit. Han har också skrivit krönikor om träning och hälsa för flera tidningar.

I dagsläget jobbar David som coach och testledare på Aktivitus, en testklinik som finns i Stockholm och Göteborg.

.

Vem är det som kommer till er för att testa sig?

– Till 90 procent är det vanliga motionärer, från de som hoppade över gympan i skolan och aldrig motionerat men vill komma igång – till de som satsar på att göra bättre tider på Klassikern.

.

Vad ska man som motionär ha med sig efter ett test?

– Man ska veta vad man ska göra med resultatet i form av konkreta tips på vad man ska träna, hur mycket, när och hur länge.

.

Vad är mer viktigt?

– Man ska inte glömma vikten av återhämtning. Talesättet om att man hellre ska träna lite för lite än lite för mycket stämmer till hundra procent. Som motionär ska träningen främst handla om att orka mer i vardagen, en progression i träningen blir en positiv bieffekt, säger David.

Själv gjorde David sitt första fystest i 15-årsåldern. Som skidåkare deltog han i en grupp som testades regelbundet under flera års tid.

– Jag tyckte att det var intressant redan då, men förstod inte hur man kunde koppla ihop testresultaten med ett nytt träningsprogram. I dag är det ett självklart verktyg när man ska utvärdera en träningsperiod.

Förutom jobbet på Aktivitus och studierna till brandman är David också tränare för längdskidåkaren Magdalena Pajala och Sophia Sundberg, som ingår i ultralöparlandslaget.

– Där blir olika tester ett sätt för mig att se att träningsplaneringen ger de resultat som jag har tänkt.

Testar du dig själv någon gång?

– Ja det händer. Dels för att kolla att jag håller uppe konditionen och dels för att hela tiden vara insatt i vad personerna jag testar är med om.

.

Vad tränar du själv i dag?

– Mest löpning eftersom det är roligt och enkelt att få till. Jag springer helst på grusväg, i terräng – eller så kör jag intervaller i en slalombacke. Det är förresten ett bra tips om man vill få upp hjärtfrekvensen. Gå uppför en slalombacke flera gånger, kanske med stavar. Eller spring korta intervaller uppför med kort vila mellan.

.

Vad är viktigast att komma ihåg om man gör tester?

– Att koppla ihop siffror och upplägg med hur det faktiskt känns när man tränar. Hur jobbigt är det? Hur känns det i kroppen? Först då börjar det hända grejer på riktigt.