Logga in
Logga ut

Erika Nilsson-Waara, Linnea Nilsson-Waara, Niclas Bentzer & Oscar Detmer

Waara Worldwide

Här kommer vi att dela med oss våra upplevelser från sommarens två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg och löpning längs Skåneleden. Det finns mycket vackert att se i Sverige och förhoppningsvis blir ni själva nyfikna på att upptäcka några av de guldkorn som vi kommer att passera. Du är varmt välkommen att kommentera, gilla, dela och ge feedback på våra inlägg. Vi är tacksamma för vårdade ordval. Vi finns också på vår hemsida: www.waaraworldwide.com och www.deluxeturer.se

Hälsningar Erika, Linnea, Oscar & Niclas.

Paddlingen dag 12: Lutnes - Höljes, 24,3 km

Höljes En farhåga vi har haft inför denna tur och fortfarande är kallas för mygg och knott. De där små hemska rackarna som biter så hårt att det svider till på huden. Du blir inte av med dem hur du än gör. De är immuna mot myggmedel, ibland ser man dem t.o.m ta en uppfriskande simtur i myggmedlet som är insmort på din kropp. Hur som… denna morgon inleddes med knott-party och vi skippade helt enkelt att äta frukost.

Här korsar vi gränsen mellan Sverige och Norge. Nu väntar Värmland och Klarälven. Foto: Niclas Bentzer

Fler bilder till inlägget hittar du här!

Istället packade vi ihop så fort som möjligt och gick vidare med siktet inställt på Långflons köpcentrum. Promenaden var nödvändig för att komma förbi Lutnes kraftverk.

Väl framme i Långflon lyxade vi till det med en räkmacke-frukost och så hämtade vi ut vår andra depålåda som vi tidigare hade sänt ut med Bussgods. Tack till Långflons köpcentrum som tagit emot och förvarat den!

Bra tips på ställen att besöka

Vi passade även på att gå igenom alla bra tips vi har fått på ställen att besöka längs Klarälven. Responsen har varit otroligt stor och vi inser att tiden inte kommer att räcka till för att uppleva allt Klarälven har att erbjuda. Därmed har vi en god anledning för att återvända!

Från Långflon paddlade vi in i Höljessjön. Denna sjö har inte funnits tidigare utan kommit till av att kraftverket har bildats. Eftersom det råder torka och lågvatten kunde vi se en husgrund och massvis med stubbar som avslöjade att det tidigare har varit bebyggelse och skog där sjön nu ligger.

Efter 8,5 km paddling började vi att se den gigantiska Höljesdammen, som har sitt utsläpp ca 4 km söder om dammen. Ordinarie strömfåra låg torr. Här blev det naturligtvis promenad med kanotkärran i ca 8 km tills vi nådde Höljes.

Ikväll spenderar vi natten på campingen och har fått trevligt besök av Niclas faster Eva och Bernt. Vi har blivit bortskämda med middag, god dryck och boende i stuga. Vilken lyx! Stort tack!

Imorgon fortsätter färden med siktet inställt på Sysslebäck.

Ansträngning: 3

Vyer: 2

Lunchställe: blev sen frulle så vi skippade lunchen

Paddlingen: 2, mycket promenad pga kraftverken. Då vi väl kunde paddla så var det fin paddling över Höljessjön

Lägret: Vi bor på Höljes camping. Väldigt fin och enkel camping med det man behöver.

Paddlingen dag 21. Karlstad - Skoghall 9,6 km

Karlstad Först tänkte vi inte paddla alls idag. Planen var att stanna i Karlstad och vänta in mina svärföräldrar. De kommer med kajaker och tillbehör samt tar Storm med hem. Hans resa slutar här innan vi påbörjar Vänern. Det är svårt att rymma en 25-kilos hund i en havskajak.

Detta var sista dagen med vår Ally-kanot. Och även sista dagen för Storm på denna tur. Nu väntar Vänern och byte av farkost. Foto: Amanda Thorén.

Fler bilder till inlägget hittar du här!

Vädret var fint så framåt 10-tiden tänkte vi att sträckan till Forshaga kunde vi göra innan två av våra största supportrar skulle anlända.

Så efter en lugn morgon, go frukost på vandrarhemmet, bad och lunch på stan packade vi ihop och paddlade iväg.

Eftersom att vi har hund är det inte alltid enkelt att hitta boende i städer. Det blir inte enklare i en stad där Boule-SM pågår som det gör i Karlstad just nu. I Forshaga blev vi tipsade om ett boende nära Klarälven. På väg från Forshaga slog jag en pling till vandrarhemmet men inga rum för hund fanns tillgängliga. Jag frågade om tips på andra alternativ. Bosse på andra änden av telefonen föreslog då att vi kunde få sätta upp tältet i deras trädgård. Det tackade vi ja till! När vi kom blev vi direkt erbjudna dusch, handdukar, tvättmaskin och frukost.

Från en situation som såg rätt hopplös ut för oss förändrades den helt tack vare Bosses fantastiska värdskap och vilja att hjälpa till. Det är vi otroligt tacksamma för.

Precis när vi paddlade igenom centrala Karlstad, i höjd med Stadshotellet, ringde Nya Wermlands Tidning och undrade om vi kunde träffas. Vi bestämde träff på nästa sandbank 100 meter nedströms. Det blev en kul pratstund.

I Karlstad delar Klarälven sig och bildar ett deltalandskap. Paddlingen mot Vänern genom Skoghallsådran, som vi valt, var fin och enkel. Först genom centrala staden, sedan lite villakvarter innan det blev skog. Vi mötte en del fritidsbåtar. Ett par hundra meter innan Vänern lade vi till i en småbåtshamn. Där träffade vi Mats och Kia för vidare färd mot helgens boende.

Nu har vi paddlat strax över 50 mil och enligt beräkningar återstår cirka 25. Det känns som att första halvleken av två är klar. I den andra halvleken blir det kajak istället för kanadensare. Nya utmaningar väntar. Men först en vilodag imorgon så paddlar vi vidare på söndag. Men då utan vår Storm.

Ansträngning: 1

Vyer: 3,5

Lunchstället: 3,5 (inne på Scandic med god mat och efterrätt)

Paddlingen: 4, väldigt mysig paddling genom Karlstad.

Lägret: Övernattar på camping utanför Karlstad.

Löpningen dag 32-33: Skånes Grand Canyon

Klåveröd Dag 32: Jularp-Röstånga, 28 km

Vi lämnar ett molnigt och svalt Jularp för att bege oss vidare västerut. Oscars feberfrossa släppte under natten för att istället bytas ut mot huvudvärk, nack- och ryggont.

Bilder till inlägget hittar du HÄR!

Vi märker ganska snabbt att löpning blir helt uteslutet idag, eftersom det guppar i huvudet för varje steg han tar. Ju närmare Röstånga vi kommer desto mer kuperat blir det. Ljusglimtarna på denna sträcka är Natthall med dess utsikt över Rönne Å, samt bokskogen omkring Jällatorpet.

Natten spenderar vi på Röstånga Gästgivaregård, som ligger alldeles intill Skåneleden. I byns matvarubutik passade vi även på att komplettera med bars och nötter inför morgondagen.

Det märks att Gästgivaregården har anor från 1647. Atmosfären är både trivsam och gammeldags med olika detaljer som sätter sin säregna prägel på varje rum. Enligt tradition serveras gås och svartsoppa under jul, vilket tydligen är ganska känt i trakterna. Vi hoppas få uppleva det i framtiden.

Dag 33: Röstånga-Klåveröd, 18 km

Det känns lite som att kliva in i en modifierad värld av Narnia med en touch av Grand Canyon. Tiden känns stilla och civilisationen långt borta. En flock rådjur med dess kid travar elegant uppför de lövbeklädda branterna. Den sägenomspunna och bottenlösa Odensjöns kolsvarta utseende vittnar om mystik.

Det är nu andra gången som våra fötter träder in i Söderåsens nationalpark. Senast var för 1,5 år sedan tillsammans med Linnea, som en del i vår Nationalparksresa. Det blogginlägget hittar du på: https://waaraworldwide.com/2016/12/04/soderasens-nationalpark-nr-27/

Om du trodde att Skåne bara var platt kommer Söderåsen att ge dig helt nya insikter. Här möts du av vida utsikter över djupa sprickdalar, mäktiga rasbranter och porlande vattenbäckar. Den dramatiska naturen uppstod på dinosauriernas tid när kontinentalplattorna kraftigt kolliderade med varandra.

Skåneleden tar oss fram på höjder blandat med dalgångar och det finns även rikligt med lokala slingor att välja på för dig som vill uppleva ännu mer. Idag hade vi medvetet valt att göra en kortare etapp på 18 km, eftersom vi ville ge mer utrymme till att stanna upp och njuta av nationalparken innan vi anlände till Klåveröds vandrarhem och café, där vi nu spenderar natten.

Väl framme välkomnas vi hjärtligt av Marie, Lars och deras dotter Hanna. Familjen brinner för rörelse i naturen med en särskilt förkärlek till mountainbiking. Deras visioner och drömmar handlar om att uppmuntra fler till att möta och upptäcka naturen via rörelse och aktivitet i alla dess former. Vi blir otroligt glada av pratstunden och känner att vi har träffat likasinnade.

Röstånga och Klåveröd är två fenomenala utgångspunkter för att uppleva vackra Söderåsen från olika håll.

Vi ses!

/Erika och Oscar

Paddlingen dag 20: Forshaga - Karlstad, 20 km

Karlstad Det är en märklig känsla att glida in i Karlstad. Nu har vi så gott som paddlat hela Klarälven. Det känns som att vi har uppnått ett delmål på Nordens längsta vattenväg.

Idag såg vi bäver! Foto: Linnea Nilsson-Waara

Fler bilder till inlägget hittar du här!

Det var egentligen bara på ett ställe vi inte kunde paddla (Strängforsarna) då vi blivit avrådda att göra det och fick därmed promenera förbi, annars har hela älven varit superfin att paddla. Kraftverken går såklart inte att ta sig förbi annat än att rulla på kärra. Men där kunde vi följa den populära asfalterade bilfria Klarälvsbanan.

Idag tog vi oss från Forshaga och 20 km till Karlstad. Detta var även Storms sista dag i kanoten (eventuellt kan det bli en kortis imorgon för att ta oss ner till Skoghall). Därefter kommer Niclas föräldrar och möter upp oss med nya farkoster/kajaker som de har hämtat i Dala-Floda och stannar i två nätter så att vi får umgås. På söndag åker Storm hemåt med dem och vi tar oss an Vänern.

På listan över ställen att besöka i Karlstad är Lerin museet, ett bageri som har roligt gott surdegsbröd och säkert en massa annat.

Nu bor vi på ett vandrarhem intill Klarälven som har service utöver det vanliga. Fantastisk personal som lät oss tälta i deras trädgård trots att de inte har tältplatser. Vi hade annars bott inne hos dem, men pga att Storm är med så gick det inte. Inte alla ställen man kommer till har hundrum.

Skattning 1-5:

Ansträngning: 2 (mulet idag :))

Vyer: 2,5

Paddlingen: 4, lugnt och stilla vatten.

Lägret: Superfint boende och trevlig personal på vandrarhemmet intill Klarälven.

/Linnea

Paddlingen dag 19: Ransätern - Forshaga 37 km

Forshaga De var elva när vi började. Nu är alla passerade. Inget vattenkraftverk ligger längre mellan oss och Vänern. Känns skönt.

Ekologisk varmrökt Gustvalax med potatissallad och rabarberdryck från orten. Foto: Linnea Nilsson-Waara

Fler bilder till inlägget hittar ni här!

Värmen har varit påtaglig även idag. Men himlen har varit täckt av moln så den starkaste hettan från solen har uteblivit.

Här nere i Klarälvens södra del har älven nu rätat ut sig. Meanderbågarna är färre och även de fina sandstränderna som fanns i innerkurvorna och som tidigare inbjöd till stopp och dopp blir allt färre. Nu är det mestadels tät skog eller brukad jord som utgör strandkant.

Strax efter ettiden kom vi till Deje. Vi plockade upp på östra sidan precis vid cykel- och gångbron. Vi fick hjälp av en trevlig man som bodde precis jämte älven att lyfta upp kanoten. I Deje har vi från flera håll blivit tipsade om att besöka Gamla Kraftverket. Förr en viktig del i Värmlands produktion av elkraft. Idag en viktig del av kulturtrkraften. Konstutställningar, musikscen, stand-up och så vidare, allt ryms. Vi började med lunch på café Culinarum och gick sen på konstrunda med kända och mindre kända konstnärer. Carolina Gynning och Peter Wahlbäck var två som ställde ut sina verk.

Konstutställningarna i all ära. Många fina verk som berör. Men miljön de exponeras i var speciell. En gammal kraftstation där de gamla generatorerna fanns kvar. 17 meters höjd med traversen hängandes i taket och allmän industrikänsla parade sig väl med färgglada tavlor, keramikhundar och människostora figurer i smält plast. Vi kan varmt rekommendera ett besök!

Vid 17-tiden paddlade vi vidare för att ta oss ytterligare 12 km till Forshaga. Nu har vi bra läge att nå Karlstad redan imorgon.

Ansträngning: 3

Vyer: 2,5

Lunchplatsen: 4! Från caféet vid gamla kraftstationen.

Paddlingen: 4. Bra. Samma lugna som tidigare dagar.

Lägret: Mysig camping i Forshaga som vi tältar på.

Löpningen dag 30-31: Bo i en grotta

Jularp Dag 30: Ibland har man dagar där energin är låg och så var det igår. Oscar kampades med ihållande huvudvärk och stegen kändes stundtals blytunga.

Vi beräknade även fel på distansen. Istället för dryga 20 km från Ekholmsrasten till Jularp slutade den på 30 km. Det är bara att gilla läget.

Fler bilder till dagens inlägg hittar du HÄR.

På morgonen hade vi besök från radioreportern Jack på P4 Malmöhus. Han traskade med oss en bit. Radioprogrammet handlade om att kora Skånes finaste plats och det blev samtidigt radiopremiär för Oscar.

Sträckan hade varierat underlag med allt från bokskog och lövstig till grusväg med öppen himmel. Vädret var mulet men fortfarande varmt och kvavt. Det fanns inga matställen längs vägen så lunchen fick bli färdmacka. Vi fick även slut på vatten de sista kilometrarna.

Dag 31: Tro det eller ej! Idag vaknade vi till ljudet av regndroppar. Det är det första ihållande regnet sedan starten i mitten av juni. Skåne behöver detta!

Natten har varit tuff för Oscar. Han har frekvent hostat och harklat. Igår somnade han troligen med feber. Idag mår han bättre och därför känns dagens vila särskilt bra.

Ett av våra absoluta delmål längs vägen har varit att bo på en Grottby i Jularp. Varför? Jo... Såsom namnet antyder kan man verkligen bo i en grotta! För oss känns det unikt i Sverige.

Det är nästan som att kliva in i en saga långt tillbaka i tiden. Byn ger en känsla av ett Hobbiton på Nya Zeeland i kombination med Stenåldern och Vikingatiden. I grottaken finns inristade röda målningar av dåtidens vilda djur och vi sover dessutom i komposterbara sängkläder.

Vi är nu i nära anslutning till Skånes djurpark och den passade vi på besöka idag. Tydligen har regnet bidragit till att fler djur än vanligt orkar sig fram, vilket gjorde att vi kunde se de flesta av djuren.

Imorgon fortsätter vi mot Röstånga, förhoppningsvis med återfunna och nya krafter.

Vi ses!

/Erika och Oscar

Sommaren 2018 får ni följa med oss på två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg 73 mil från Härjedalsfjällen till Göteborg och löpning längs Skåneleden 100 mil.