Logga in
Logga ut

Erika Nilsson-Waara, Linnea Nilsson-Waara, Niclas Bentzer & Oscar Detmer

Waara Worldwide

Här kommer vi att dela med oss våra upplevelser från sommarens två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg och löpning längs Skåneleden. Det finns mycket vackert att se i Sverige och förhoppningsvis blir ni själva nyfikna på att upptäcka några av de guldkorn som vi kommer att passera. Du är varmt välkommen att kommentera, gilla, dela och ge feedback på våra inlägg. Vi är tacksamma för vårdade ordval. Vi finns också på vår hemsida: www.waaraworldwide.com och www.deluxeturer.se

Hälsningar Erika, Linnea, Oscar & Niclas.

Löpningen: Träning inför Skåneleden, del 1

LULEÅ Det är nu dags att summera vår träning inför sommarens 100-milalöpning längs Skåneleden. Sammanställningen innefattar 161 dagar, dvs. dryga fem månader med registreringsstart den 1:a januari 2018. Idag presenterar vi den första av två delar. Häng med i Detmer och Waaras träningsvardag!

 

Del 1

Fokuserar på planeringen inför träningsperioden utifrån målsättningar, krav- och kapacitetsanalys.

 

Del 2

Fokuserar på resultatet (träningstimmar, -former, -intensitet, vila, kost och sömn m.m.) och analysen av träningsperioden, samt tankar kring den fortsatta träningen.

 

Målsättningar

Huvudmål

Att under 51 dagar genomföra 1000 km sammanhängande löpning längs Skåneleden i mild till måttligt kuperad terräng på underlag såsom asfalt, stigar och grusvägar.

 

Delmål 1

Rehabilitera befintliga skadeproblem, samt hålla oss förskonade från nya skador innan och under turen.

 

Delmål 2

Öka träningsmängd månad för månad fram till starten. Målet innan avfärd är att uppnå ca 70% av den totala volymen som krävs på Skåneleden vad gäller timmar och distanser. Aktuell startvolym ligger omkring 30-40%.

 

Här är vårt och sommarens mål: Att springa Skåneleden. Foto: Oscar Detmer Nilsson.

 

Kravanalys

Vårt huvudmål kräver mycket god uthållighet, samt ben- och bålstyrka, då vi kommer att springa med ryggsäck på 4-6 kg mellan 4-7 timmar i genomsnitt 26 km på löpardagarna. Löpning beräknar vi belasta kroppen 3-4 gånger så mycket som vandring. Vi bör kunna färdas upp till 36 km som är den längsta sträckan. På 51 dagar har vi planerat in nio vilodagar, dvs. vi bör kunna vara fysiskt aktiva fem dagar på raken. 

 

Kapacitetsanalys

Med oss i bagaget har vi en relativt hög träningsdos med goda fysiska förmågor utifrån testresultat vad gäller styrka och kondition. För Erikas del finns tidigare erfarenheter av fysiska långturer på turskidor och genom vandring, samt en del löperfarenhet genom livet. För Oscars del blir detta första långturen och hans träningserfarenheter blir med utgångspunkt från att vara bra allroundtränad.

 

Vi ser framemot Kullabergs lövskogar och havsluft.

 

Planering

Utgångspunkten vid träningsstart blir att fokusera på grund- och rehabiliteringsträning, samt låg- till måttligt intensiv konditionsträning för att stärka svagare områden. Utifrån detta stegrar vi successivt träningsintensitet och -volym med ökat fokus mot löpning och vandring med och utan packning. Rimligen bör vi sträva efter en liten viktuppgång, något ökad fettprocent, samt ökad muskelmassa och -styrka. Bålträning är en genomgående röd tråd under träningsperioden. Upplägget planeras utifrån träningens olika grundprinciper och faser med adekvat progression och periodisering, samt eftersträva en balans mellan att äta, träna, vila och sova.

 

Med detta som bakgrund kommer vi att presentera resultatet och analysen med framtidstankar i nästa blogginlägg. Blev det som vi tänkte eller hände det något på vägen?

 

 

Vi ses snart igen!

/Erika och Oscar

 

Sommarens solnedgångar

"Sommaren som vi minns". Till den kategorin har år 2018 verkligen kvalat sig in. Med alla soltimmar som har ägt rum har också solnedgångarna lyst med sin närvaro. Här följer en bildström av just solnedgångar. Har du någon favoritbild att dela med dig av?

 

Kvällsdopp i Femunden. I solnedgång vid det norska fjällmassivet Rendalssölen. Foto: Niclas Bentzer

 

Solnedgång i Ekshärad, Värmland. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Solnedgång vid Vänern. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Kvällsdopp i Vänern. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Solnedgång i Vänern. Vattnet slår mot klipporna och reflekterar solljuset. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

Ha det bra!

Linnea

 

Rodelfys i Skellefteå

Skellefteå Igår lämnade vi Rydebäck och Skånes fina bokskogar, sandstränder och åkermarker för att bege oss norrut i riktning mot Luleå. Dock är vi inte hemma än. När syrran Linnea frågade om vi inte kunde tänka oss att stanna till i Skellefteå för lite "Rodelfys" så blev ju svaret enkelt.

 

Uppstart för Rodelfys med Skellefteå Rodel. Givetvis är vi med på det! Foto: Linnea Nilsson-Waara.

 

Sommarens långtur med vandring och löpning innebär att explosiva och eventuella fylliga muskler numera är sega och små... eller i alla fall mindre. Därför blev ett fyspass innehållande kroppsövningar i intervallform mycket efterlängtat. Här får ni passet signerat Linnea Nilsson-Waara, som ni själva kan testa. Googla på övningarna om ni vill se hur de fungerar. Träna med sunt förnuft.

 

  1. Burpees.
  2. Airsquat/saxhopp.
  3. Armhävningar.
  4. Healtouch/hollowing.
  5. Löprunda eller blandade småhopp.
  6. Vila.

Varje övning utförs 60 sek i cirkelform. Övning nr 6 är alltid 60 sek vila. Utföres 4-6 varv.

 

 

Lycka till!

 

/Erika och Oscar 

 

Paddlingen: Highlights i bilder, Karlstad - Göteborg

Sista etappen i bilder. Farkostbyte till havskajak. Paddling i Vänerns skärgård, korsning av Vänern, slussarna längs Göta älv, möten med gigantiska fartyg och turbulenta strömmar i Göteborgs hamn. Och sist men inte minst - här glider vi över gränsen mellan Göta älv och ut i havet, alltså över gränsen där Nordens längsta vattenväg tar slut. 805 kilometers paddling var nu över och känslan av lycka, glädje, lättnad, tomhet och saknad uppstod. Nu är vi åter på hemmaplan och vardagen tar i. Däremot fyllda av tacksamhet att vi har kunnat genomföra detta.

 

Bilder till inlägget hittar du här!

 

På Vänern fick vi se många sådana här solnedgångar. Foto: Linnea Nilsson-Waara

 

/Linnea

Skåneledens topp 5!

RYDEBÄCK Här kommer vår sammanställning av Skåneledens topp 5! En enkel guide som direkt tar dig till spektakulära utflyktsmål.

 

1. Kullaberg: Skånes tropiska halvö. På en relativt liten yta får du uppleva en unik variation av bokskogar, branta klippformationer och hisnande utsiktspunkter i direkt anslutning till Skälderviken och Öresund. Flickorna Lundgrens café och Systrarna på Piren är populära matställen. Andra unika utflyktsmål är Kullabergs många grottor, korall, Naturum, Nimis och Mölle hamn.

 

 

2. Söderåsen: Skånes Grand Canyon. Här möts du av vida utsikter över djupa sprickdalar, mäktiga rasbranter och porlande bäckar. Den dramatiska naturen uppstod på dinosauriernas tid när kontinentalplattorna kraftigt kolliderade med varandra. Kopparhatten har den bästa utsikten. På hösten råder färgexplosion i nationalparken.

 

 

3. Ales stenar/Hammars backar: Skånes Highway One. Spring eller vandra intill havet på höga mjuka platåkullar. Glöm bara inte att kontrollera så att det inte är skjutvarning utfärdad. Det är nämligen ett militärt övningsområde. Stanna till vid Ales stenar och fascineras av den uråldriga skeppsformation som är daterad till 500–1000 e.Kr. Är även ett populärt tillhåll för skärmflygare. Nedom Ales Stenar kan du unna dig en matbit på Kåsebergas fiskrestauranger.

 

 

4. Ven: Skånes lilla sagoö. När du entrar Ven med båt är det som att komma till ett annat land, där tiden har stått stilla. Den lilla ön ligger mitt ute i Öresund mellan Danmark och Sverige och är en upphöjd platå som ligger 39 meter över havet. De stora fälten i grönt och gult vittnar om markens lämplighet för jordbruk. Platsen fungerar utmärkt som en dagstur för cyklisten. Tycho Brahes museum är ett populärt turistmål.

 

 

5. Hovs hallar: Skånes mäktiga klippmassiv. Mellan Båstad och Torekov passerar du utsiktsplatsen Knösen och klippmassiven Hovs hallar intill Skälderviken. Hela sträckan på dryga 25 km bjuder på vackra utsiktspunkter och vandringsvänliga stigar i en fin blandad vegetation. Skåneleden tar dig upp på höjd och ger dig därför en spektakulär utsikt över Hovs hallar. Platsen är även ett populärt picknickstopp.

 

 

 

Vi ses!

 

/Erika och Oscar

Paddlingen: Highlights i bilder, Trysil - Karlstad

Från Trysil till Karlstad paddlade vi till största delen på vackra Klarälven, som ligger i Värmland. Denna etapp kantades av massvis med kultur, delikatesser, bad och fina möten med människor. 

 

Här hittar du bilderna till inlägget!

 

Paddling längs Klarälven bjöd på massvis med kulturella inslag, delikatesser, bad och möten med människor. Foto: Linnea Nilsson-Waara

/Linnea

Sommaren 2018 får ni följa med oss på två långturer. Paddling längs Nordens längsta vattenväg 73 mil från Härjedalsfjällen till Göteborg och löpning längs Skåneleden 100 mil. 

  • Senaste blogginläggen

Bloggar