Det som skiljer en smoothie från en smoothiebowl hörs nästan på namnet. Den senare serverar man i en bowl (skål). Alltså smoothie i en skål, helt enkelt.

Eftersom man äter den med sked istället för att dricka eller suga genom ett sugrör så kan den vara lite tjockare i konsistensen. Dessutom kan man passa på att pynta den lite fint innan man sätter skeden i den. Fixa till mellis eller som helgfrukost. Eller käka det som snabb middag med en varm macka till. Gott.

.

Artikelbild

| Plocka fram allt som behövs.

Rosa hallonbowl

Du behöver:

En banan

Frysta hallon

Artikelbild

| Häll i mixern.

Naturell yoghurt

En skvätt mjölk

Artikelbild

| Fina färger.

Vaniljpulver

Flytande honung

Artikelbild

| Mixa ihop.

.

Mixa ihop alla ingredienser. Blir smeten för lös, sätt i mer hallon. Blir den för hård, testa att röra om och mixa en gång till, eller att hälla i lite mer mjölk.

Artikelbild

| Rosa!

.

Häll upp i en djuptallrik eller en fin liten skål. Nu kommer det roligaste: Toppa din smoothiebowl. Ta det som finns hemma. Bananslantar, kiwiskivor eller frysta blåbär. En klick jordnötssmör är också gott. För lite crunch, ta lite müsli, kokosflingor eller nötter. Toppa med lite mer vaniljpulver och ringla över honung. För extra lyx, dela en passionsfrukt och lägg dit.

Artikelbild

| Dekorera, och ät!

.

Det bästa med en smoothiebowl – förutom att den är god och fin – är att man kan ändra smaken superenkelt. Blåbär och kanel är bra smak-kompisar. Och banan plus kakao gör att det smakar choklad. Ett till tips är att klura ut din pappas (eller någon annans) favoritsmak och mixa ihop en bowl till personen på fars dag på söndag.

.

Vilket är ditt bästa mellis? Skicka en bild till oss (mejladressen hittar du nedanför) så vinner du ett litet pris!